10 Eylül 2011 Cumartesi

Polisin görev ve yetkileri

Polisin görev ve yetkileri 2559 sayılı Polis Vazife ve Selahiyet Kanunu'nda özetlenmiştir. PVSK'yı sitemiz üzerinden inceleyebilirsiniz. Polise kabahatler kanunu gibi çeşitli kanunlar da görev vermektedir.
POLİS VAZİFE VE SELAHİYET KANUNU

    Kanun Numarası: 2559

    Kabul Tarihi: 04/07/1934

    Yayımlandığı Resmi Gazete Tarihi:
14/07/1934


    Yayımlandığı Resmi Gazete Sayısı:
2751


    Madde 1 - Polis, asayişi amme, şahıs, tasarruf emniyetini ve
mesken masuniyetini korur. Halkın ırz, can ve malını muhafaza ve ammenin
istirahatini temin eder.


    Yardım istiyenlerle yardıma muhtaç olan çocuk,
alil ve acizlere muavenet eder. Kanun ve nizamnamelerinin kendisine verdiği
vazifeleri yapar.


    Madde 2 - ( Değişik madde: 16/07/1965 - 694/2 md.)

    Polisin genel emniyetle ilgili görevleri iki kısımdır.

    A) Kanunlara, tüzüklere, yönetmeliklere, Hükümet
emirlerine ve kamu düzenine uygun olmıyan hareketlerin işlenmesinden önce bu
kanun hükümleri dairesinde önünü almak,


    B) İşlenmiş olan bir suç hakkında Ceza
Muhakemeleri Usulü Kanunu ile diğer kanunlarda yazılı görevleri
yapmak,


    Kamu düzeni ve kamu güvenliğinin sağlanmasından
sorumlu olan polis; amirinden aldığı emri, kanun, tüzük ve yönetmelik
hükümlerine aykırı görürse, yerine getirmez ve bu aykırılığı emri verene
bildirir. Ancak, amir emrinde ısrar eder ve bu emrini yazılı olarak yenilerse,
emir yerine getirilir. Bu halde, emri yerine getiren sorumlu olmaz. Konusu suç
teşkil eden emir hiçbir suretle yerine getirilmez. Yerine getirenler
sorumluluktan kurtulamaz.


    Aşağıda yazılı hallerde:

    I - Can, ırz veya mal emniyetini korumak
için,


    II- Devletin şahsiyetine karşı işlenen cürümlerin
faillerini yakalamak veya delillerini tesbit etmek için,


    III- Devlet kuvvetleri aleyhine, yalnız veya
toplu olarak taarruz veya mukavemette bulunanları yakalamak, veya bunların
taarruz veya mukavemetlerini def etmek için,


    IV - Hükümete karşı, şiddet kullanan veya
gösteren veya mukavemet edenlerin yakalanması, taarruz veya mukavemet edenlerin
def edilmesi için,


    V-Zabıtaca muhafaza altına alınan şahıslara, bina
veya tesislere, meskün veya gayrımeskün yerlere vakı olacak münferit veya toplu
tecavüzleri def etmek için,


    VI - Ağır cezalı bir suçun sanığı olarak
yakalandıktan sonra zabıta kuvvetlerinin elinden kaçmakta olan şahısların
yakalanması için,


    VII - İşlenmekte olan bir suçun işlenmesine veya
devamına mani olmak için,


    VIII - Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu ile diğer
kanunlarda, zabıta tarafından suç delillerinin tesbiti veya suç faillerinin
yakalanması maksadiyle yapılacak aramalar için,


    IX - Kanunsuz toplantı veya kanunsuz yürüyüşleri
dağıtmak veya suçlularını yakalamak için,


    X - Yangın, su baskını, yer sarsıntısı gibi
afetlerde olay yerinde görevlilerce alınması gereken tedbirler için,


    XI - Umuma açık yerlerde yapılan her türlü
toplantı veya yürüyüşlerde veya törenlerde bozulan düzeni sağlamak
için,


    XII - Herhangi bir sebeple tıkanmış olan yolların
trafiğe açılması için,


    XIII - Yukardaki maddeler dışında diğer
kanunlarda istisnai olarak zabıtanın sözlü emirle yapmaya mecbur tutulduğu
haller için, Yetkili amir tarafından verilecek sözlü emirler derhal yerine
getirilir. Bu emirlerin yazılı olarak verilmesi istenilemez. Bu hallerde emrin
yerine getirilmesinden doğabilecek sorumluluk emri verene aittir.


    Madde 3 - (Mülga madde: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)

    Madde 4 - Polis hiç bir suretle vazifesinden başka bir işte
kullanılamaz.


    DURDURMA VE KİMLİK SORMA

   

Madde 4/A- (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./1.mad)

    Polis, kişileri ve araçları;

    a) Bir suç veya kabahatin işlenmesini
önlemek,


    b) Suç işlendikten sonra kaçan faillerin
yakalanmasını sağlamak, işlenen suç veya kabahatlerin faillerinin kimliklerini
tespit etmek,


    c) Hakkında yakalama emri ya da zorla getirme
kararı verilmiş olan kişileri tespit etmek,


    ç) Kişilerin hayatı, vücut bütünlüğü veya
malvarlığı bakımından ya da topluma yönelik mevcut veya muhtemel bir tehlikeyi
önlemek,


    amacıyla durdurabilir.

    Durdurma yetkisinin kullanılabilmesi için polisin
tecrübesine ve içinde bulunulan durumdan edindiği izlenime dayanan makul bir
sebebin bulunması gerekir. Süreklilik arz edecek, fiilî durum ve keyfilik
oluşturacak şekilde durdurma işlemi yapılamaz.


    Polis, durdurduğu kişiye durdurma sebebini
bildirir ve durdurma sebebine ilişkin sorular sorabilir; kimliğini veya
bulundurulması gerekli diğer belgelerin ibraz edilmesini isteyebilir.


    Durdurma süresi, durdurma sebebine esas teşkil
eden işlemin gerçekleştirilmesi için zorunlu olan süreden fazla olamaz.


    Durdurma sebebinin ortadan kalkması halinde
kişilerin ve araçların ayrılmalarına izin verilir.


    Polis, durdurduğu kişi üzerinde veya aracında
silah veya tehlike oluşturan diğer bir eşyanın bulunduğu hususunda yeterli
şüphenin varlığı halinde, kendisine veya başkalarına zarar verilmesini önlemek
amacına yönelik gerekli tedbirleri alabilir. Ancak bu amaçla kişinin üzerindeki
elbisenin çıkarılması veya aracın, dışarıdan bakıldığında içerisi görünmeyen
bölümlerinin açılması istenemez.


    Bu Kanun ve diğer kanunların verdiği görevlerin
yerine getirilmesi sırasında, polis tarafından gerekli işlemler için durdurulan
kişiler ve araçlarla ilgili hükümler saklıdır.


    Polis, görevini yerine getirirken, kendisinin
polis olduğunu belirleyen belgeyi gösterdikten sonra, kişilere kimliğini
sorabilir. Bu kişilere kimliğini ispatlamaları hususunda gerekli kolaylık
gösterilir.


    Belgesinin bulunmaması, açıklamada bulunmaktan
kaçınması veya gerçeğe aykırı beyanda bulunması dolayısıyla ya da sair surette
kimliği belirlenemeyen kişi tutularak durumdan derhal Cumhuriyet savcısı
haberdar edilir. Bu kişi, kimliği açık bir şekilde anlaşılıncaya kadar gözaltına
alınır ve gerekirse tutuklanır. Gözaltına ve tutuklamaya karar verme yetkisi ve
usûlü bakımından 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu hükümleri uygulanır.


    Kimliğinin tespiti amacıyla tutulan kişiye,
kimliği tespit edildikten sonra ve talepte bulunması halinde, bu amaçla
tutulduğuna ve tutulma süresine dair bir belge verilir. Kişinin kimliğinin
belirlenmesi durumunda, bu nedenle gözaltına alınma veya tutuklanma haline
derhal son verilir.


    Nüfusa kayıtlı olmadığı için kimliği tespit
edilemeyen kişilerin nüfusa kayıtlarının temini için gerekli işlemler
yapıldıktan sonra, 5 inci maddeye göre fotoğraf ve parmak izi tespit edilerek
kayda alınır.


    Kimliği tespit edilemeyen kişinin yabancı
olduğunun anlaşılması halinde, 5682 sayılı Pasaport Kanunu ve 5683 sayılı
Yabancıların Türkiye'de İkamet ve Seyahatleri Hakkında Kanun hükümlerine göre
işlem yapılır.


    PARMAK İZİ VE FOTOĞRAFLARIN KAYDA ALINMASI

   

Madde 5 - (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./2.mad)

    Polis;

    a) Gönüllü,

    b) Her çeşit silah ruhsatı, sürücü belgesi,
pasaport veya pasaport yerine geçen belge almak için başvuruda
bulunan,


    c) Başta polis olmak üzere, genel veya özel
kolluk görevlisi ya da özel güvenlik görevlisi olarak istihdam
edilen,


    ç) Türk vatandaşlığına başvuruda
bulunan,


    d) Sığınma talebinde bulunan veya gerekli
görülmesi halinde, ülkeye giriş yapan sair yabancı,


    e) Gözaltına alınan,

    kişilerin parmak izini alır.

    Birinci fıkraya göre alınan parmak izi, ait
olduğu kişinin kimlik bilgileri ile birlikte, ne zaman ve kim tarafından
alındığı belirtilmek suretiyle, bu amaca özgü sisteme kaydedilerek saklanır.
Ancak, parmak izinin hangi sebeple alındığı sisteme kaydedilmez.


    Olay yerinden elde edilen ve kime ait olduğu
henüz tespit edilemeyen parmak izleri, kime ait olduğu tespit edilinceye kadar,
ilgili soruşturma dosya numarası ile birlikte sisteme kaydedilir.


    5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun 81 inci
maddesi ile 5275 sayılı Ceza ve Güvenlik Tedbirlerinin İnfazı Hakkında Kanunun
21 inci maddesi hükümlerine göre alınan parmak izleri de bu sisteme
kaydedilir.


    (a) bendi hariç birinci fıkra ile dördüncü fıkra
kapsamına giren kişilerin ayrıca fotoğrafları alınarak, ikinci fıkrada
belirlenen esaslara uygun olarak parmak izi ile birlikte sisteme kaydedilir.


    Bu sistemde yer alan bilgiler, kimlik tespiti,
suçun önlenmesi veya yürütülmekte olan soruşturma ve kovuşturma kapsamında maddî
gerçeğin ortaya çıkarılması amacıyla mahkeme, hâkim, Cumhuriyet savcısı ve
kolluk tarafından kullanılabilir.


    Kolluk birimleri, kimlik tespiti yapmak ya da
olay yerinden alınan parmak izini karşılaştırmak amacıyla doğrudan bu sistemle
bağlantı kurabilir.


    Sistemde kayıtlı bilgilerin hangi kamu görevlisi
tarafından ve ne amaçla kullanıldığının denetlenebilmesine imkân tanıyan bir
güvenlik sistemi kurulur.


    Sistemde yer alan kayıtlar gizlidir; altıncı ve
yedinci fıkralarda belirlenen amaçlar dışında kullanılamaz.


    Sisteme kayıtlı olan parmak izi ve fotoğraflar,
kişinin ölümünden itibaren on yıl ve her halde kayıt tarihinden itibaren seksen
yıl geçtikten sonra sistemden silinir.


    Parmak izi ile fotoğrafların sistemde
kaydedilmesi ve saklanması ile bu kayıtlardan yararlanmaya ilişkin diğer esas ve
usûller, İçişleri Bakanlığı tarafından Adalet Bakanlığının görüşü alınarak
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.


    Madde 6 - (Mülga madde: 23/01/1986 - 3257/13 md. ;
Yeniden düzenlenen madde: 24/11/2004 - 5259 S.K./1.mad)


    Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinden;

    a) Faaliyetten geçici olarak men edildiği halde
süresinden önce açılan,


    b) Açık ve kapalı bulunacağı saatlere
uymayan,


    c) Bu Kanunun 12 nci maddesinde belirtilen
yasaklara uymadığı tespit edilen,


    d) Mevzuat hükümlerine aykırı olarak
işletilen,


    İş yerlerinin işletmecilerine beşyüzmilyon Türk
Lirası ile birmilyar Türk Lirası arasında idarî para cezası verilir.


    Bu maddede öngörülen idarî para cezaları,
belediye sınırları içinde belediye encümeni, belediye sınırları dışında il daimi
encümeni tarafından verilir. Verilen idarî para cezalarına dair kararlar
ilgililere 7201 sayılı Tebligat Kanunu hükümlerine göre tebliğ edilir. Bu
cezalara karşı tebliğ tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde yetkili idare
mahkemesine itiraz edilebilir. İtiraz, idarece verilen cezanın yerine
getirilmesini durdurmaz. İtiraz üzerine verilen karar kesindir. İtiraz, zaruret
görülmeyen hallerde evrak üzerinde inceleme yapılarak en kısa sürede
sonuçlandırılır. İdarî para cezaları 6183 sayılı Âmme Alacaklarının Tahsil Usulü
Hakkında Kanun hükümlerine göre tahsil olunur.


    Bu maddede belirtilen aynı fiillerin bir yıl
içinde tekrarı halinde, en son uygulanan para cezası bir kat artırılarak
uygulanır.


    Madde 7 - (Değişik madde: 24/11/2004 - 5259 S.K./2.mad) *1* Kişilerin tek tek veya toplu olarak eğlenmesi,
dinlenmesi veya konaklaması için açılan otel, motel, pansiyon, kamping ve
benzeri konaklama yerleri; gazino, pavyon, meyhane, bar, birahane, içkili
lokanta, taverna ve benzeri içkili yerler; sinema, kahvehane ve kıraathane;
kumar ve kazanç kastı olmamak şartıyla adı ne olursa olsun bilgi ve maharet
artırıcı veya zeka geliştirici nitelikteki elektronik oyun alet ve
makinelerinin, video ve televizyon oyunlarının içerisinde bulunduğu elektronik
oyun yerleri; internet kafeler ve benzeri yerler umuma açık istirahat ve eğlence
yeri sayılır.


    Sabit veya seyyar olarak kullanılan kara, deniz,
hava ve her çeşit taşıma araçlarında, birinci fıkrada belirtilen faaliyetlerin
icrası durumunda, bu yerler de umuma açık istirahat ve eğlence yeri
sayılır.


    Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin
ruhsatı bağlı olduğu kolluk kuvvetinin görüşü alındıktan sonra belediye ve
mücavir alan sınırları içinde belediyeler; bu alanların dışında il özel
idareleri tarafından verilir. Kolluk kuvveti görüşünü yedi gün içinde verir.
Ruhsat talepleri bir ay içinde sonuçlandırılır. İzin alınmadan açılan umuma açık
istirahat ve eğlence yerleri kapatılır.


    Bu iş yerlerinin faaliyet göstereceği alanları
belirlemeye veya mevcut umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin bu amaç için
ayrılan yerlerde toplanmasına, belediye ve mücavir alan sınırları içinde
belediyeler; bu alanlar dışında il özel idareleri yetkilidir.


    Umuma açık istirahat ve eğlence yerlerinin
bulunacağı alanların tespiti ve bu yerlerin ruhsatlandırılmasında uygulanacak
usul ve esaslar İçişleri Bakanlığı tarafından çıkarılacak bir yönetmelikle
düzenlenir.


    Bu iş yerleri için düzenlenen iş yeri açma ve
çalışma ruhsatlarının bir örneği yetkili kolluk kuvvetine gönderilir. Bu iş
yerleri genel güvenlik ve asayiş yönünden genel kolluk tarafından
denetlenir.


    Bu yerlerin ruhsatlandırılmasında 14.6.1989
tarihli ve 3572 sayılı İş Yeri Açma ve Çalışma Ruhsatlarına Dair Kanun Hükmünde
Kararnamenin Değiştirilerek Kabulüne Dair Kanunun 5 inci ve 6 ncı maddelerinin
hükümleri uygulanmaz.


    Madde 8 - (Değişik madde: 24/11/2004 - 5259 S.K./3.mad) *1*

    Polisçe kat'i delil elde edilmesi halinde;

    A) Kumar oynanan umumî ve umuma açık yerler ile
her çeşit özel ve resmi kurum ve kuruluşlara ait lokaller,


    B) Mevzuata aykırı bir şekilde uyuşturucu madde
imal edilen, satılan, kullanılan, bulundurulan yerler,


    C) Mevzuata aykırı faaliyet gösteren genelevler,
birleşme yerleri ve fuhuş yapılan evler ve yerler,


    D) Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez
bütünlüğüne, Anayasal düzenine, genel güvenliğe ve genel ahlâka zararı dokunacak
oyun oynatılan, temsil verilen, film veya video bant gösterilen yerler ile
internet üzerinden yapılan yayınlara izin verilen yerler,


    E) Derneklere, sendikalara, loca ve kulüplere,
kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ile benzeri kurum ve kuruluşlara
ait ve yalnız üyelerinin yararlanması için açılan lokallerden, birden fazla
denetim sonunda ve yazılı ihtara rağmen, iç yönetmeliğine aykırı faaliyet
göstererek umuma açık yer durumuna geldiği tespit edilenler,


    Mahallin en büyük mülkî amiri tarafından otuz
günü geçmemek üzere geçici süreyle faaliyetten men edilir.


    Bu maddede yazılı fiiller sebebiyle bir yıl
içinde üç defa faaliyetten men edilen işyerlerinde, bu fiiller tekrar işlendiği
takdirde, işyeri açma ve çalışma ruhsatları, mahallin en büyük mülkî amirinin
bildirimi üzerine, belediye veya il özel idaresi tarafından beş iş günü içinde
iptal edilir.


    F) (Ek
Bent: 28/12/2007 - 5571 S.K./1.mad)
Her türlü denize elverişli araçlarla günübirlik tur düzenleyen
veya her türlü mal ve hizmet satanlardan, müşteriye faaliyetlerini duyururken
veya müşteri kabul ederken çevreyi veya müşteriyi rahatsız edecek yöntemler
kullananlar,


    ÖNLEME ARAMASI

   

Madde 9 - (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./3.mad)

    Polis, tehlikenin veya suç işlenmesinin önlenmesi amacıyla usûlüne
göre verilmiş sulh ceza hâkiminin kararı veya bu sebeplere bağlı olarak
gecikmesinde sakınca bulunan hâllerde mülkî âmirin vereceği yazılı emirle;
kişilerin üstlerini, araçlarını, özel kâğıtlarını ve eşyasını arar; alınması
gereken tedbirleri alır, suç delillerini koruma altına alarak 5271 sayılı Ceza
Muhakemesi Kanunu hükümlerine göre gerekli işlemleri yapar.


    Arama talep yazısında, arama için makul
sebeplerin oluştuğunun gerekçeleriyle birlikte gösterilmesi gerekir.


    Arama kararında veya emrinde;

    a) Aramanın sebebi,

    b) Aramanın konusu ve kapsamı,

    c) Aramanın yapılacağı yer,

    ç) Aramanın yapılacağı zaman ve geçerli olacağı
süre,


    belirtilir.

    Önleme araması aşağıdaki yerlerde
yapılabilir:


    a) 2911 sayılı Toplantı ve Gösteri Yürüyüşleri
Kanunu kapsamına giren toplantı ve gösteri yürüyüşlerinin yapıldığı yerde veya
yakın çevresinde.


    b) Özel hukuk tüzel kişileri ile kamu kurumu
niteliğindeki meslek kuruluşları veya sendikaların genel kurul toplantılarının
yapıldığı yerin yakın çevresinde.


    c) Halkın topluca bulunduğu veya toplanabileceği
yerlerde.


    ç) Eğitim ve öğretim özgürlüğünün sağlanması için
her derecede eğitim ve öğretim kurumlarının idarecilerinin talebiyle ve 20 nci
maddenin ikinci fıkrasının (A) bendindeki koşula uygun olarak girilecek yüksek
öğretim kurumlarının içinde, bunların yakın çevreleri ile giriş ve
çıkışlarında.


    d) Umumî veya umuma açık yerlerde.

    e) Her türlü toplu taşıma araçlarında, seyreden
taşıtlarda.


    Konutta, yerleşim yerinde ve kamuya açık olmayan
işyerlerinde ve eklentilerinde önleme araması yapılamaz.


    Spor karşılaşması, miting, konser, festival,
toplantı ve gösteri yürüyüşünün düzenlendiği veya aniden toplulukların oluştuğu
hallerde gecikmesinde sakınca bulunan hal var sayılır.


    Polis, tehlikenin önlenmesi veya bertaraf
edilmesi amacıyla güvenliğini sağladığı bina ve tesislere gelenlerin; herhangi
bir emir veya karar olmasına bakılmaksızın, üstünü, aracını ve eşyasını teknik
cihazlarla, gerektiğinde el ile kontrol etmeye ve aramaya yetkilidir. Bu yerlere
girmek isteyenler kimliklerini sorulmaksızın ibraz etmek zorundadırlar.
Milletlerarası anlaşmalar hükümleri saklıdır.


    Önleme aramasının sonucu, arama kararı veya emri
veren merci veya makama bir tutanakla bildirilir.


    Madde 10 - Taşınması memnu olan kama,
hançer ve saldırmanın yapılması ve satılması da yasaktır.


    Eski eserlerden olupta kıymetli olanların satışı
bu hükümden müstesnadır.


    Madde 11 - (Değişik madde: 16/06/1985 - 3233/3 md.)

    Polis;

    A) Genel ahlak ve edep kurallarına aykırı olarak;
utanç verici ve toplum düzeni bakımından tasvip edilmeyen tavır ve davranışta
bulunanlar ile bu nitelikte söz, şarkı, müzik veya benzeri gösteri
yapanları,


    B) Çocuklar, kız ve kadınlar ile genç erkeklere
sözle veya herhangi bir şekilde sarkıntılık edenleri, kötü alışkanlıklara ve
hertürlü ahlaksızlığa yönelten ve teşvik edenleri,


    C) (Değişik bend: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.) Genel ahlak ve edebe aykırı
mahiyette her türlü sesli ve görüntülü eserleri, kaydedildiği materyale
bakılmaksızın üreten ve satanları,


    Herhangi bir müracaat veya şikayet olmasa bile engeller,
davranışlarının devamını durdurarak yasaklar, sanıklar hakkında tanzim olunacak
evrakı derhal şikayete bağlı suçlar hakkındaki evrakı da şikayet ve müracaat
vukubulduğu takdirde adliyeye tevdi eder.


    (Mülga
fıkra: 03/08/2002 - 4771 S.K./12. md.)


    Madde 12 - (Değişik madde: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.)

    Kanuni istisnalar saklı kalmak üzere, eğlence, oyun, içki ve benzeri
amaçlı umuma açık ve açılması izne bağlı yerlerde onsekiz yaşından küçükler
çalıştırılamaz.


    Polis bar, pavyon, gazino, meyhane gibi içkili
yerler ile kıraathane ve oyun oynatılan benzeri yerlere yanlarında veli ve
vasileri olsa bile onsekiz yaşını doldurmamış küçüklerin girmesini
meneder.


    Bu madde hükümlerine aykırı hareket edenler
hakkında 17 nci, işyerleri hakkında da 6 ıncı madde hükümlerine göre işlem
yapılır.
*1*

    Madde
13
-
(Değişik
madde: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.)


    Polis,

    A) Suçüstü halinde veya gecikmesinde sakınca
bulunan diğer hallerde suç işlendiğine veya suça teşebbüs edildiğine dair
haklarında kuvvetli iz, eser, emare veya delil bulunan şüphelileri,


    B) Haklarında yetkili mercilerce verilen yakalama
veya tutuklama kararı bulunanları,


    C) Halkın rahatını bozacak veya rezalet çıkaracak
derecede sarhoş olanları veya sarhoşluk halinde başkalarına saldıranları,
yapılan uyarılara rağmen bu hareketlerine devam edenler ile başkalarına
saldırmaya yeltenenleri ve kavga edenleri,


    D) Usulüne aykırı şekilde ülkeye giren ya da
haklarında sınır dışı etme veya geri verme kararı alınanları,


    E) Polisin kanunlara uygun olarak aldığı
tedbirlere karşı gelenleri, direnenleri ve görev yapmasını
engelleyenleri,


    F) Bir kurumda tedavi, eğitim ve ıslahı için
kanunlarla ve bu Kanunun uygulanmasını gösteren tüzükte belirtilen esaslara
uygun olarak alınan tedbirlerin yerine getirilmesi amacıyla, toplum için tehlike
teşkil eden akıl hastası, uyuşturucu madde veya alkol bağımlısı serseri veya
hastalık bulaştırabilecek kişileri,


    G) Haklarında gözetim altında ıslahına veya
yetkili merci önüne çıkarılmasına karar verilen küçükleri,


    Yakalar ve gerekli kanuni işlemleri
yapar.


    Yakalanması belirli bir usule bağlanmış kişilerle
ilgili kanun hükümleri saklıdır.


    Yakalanan kişilerin kaçması veya saldırıda
bulunmasının önlenmesi bakımından kişinin sağlığına zarar vermeyecek şekilde her
türlü tedbir alınabilir.


    Yakalanan kişilere, yakalama sebebi herhalde
yazılı ve bunun mümkün olmaması halinde sözlü olarak derhal; toplu suçlarda ise
en geç bu kişiler hakim huzuruna çıkarılıncaya kadar bildirilir.


    Kişinin yakalandığı, istediği kanuni yakınlarına
derhal bildirilir.


    Yakalananlardan,

    A) Uyuşturucu madde kullanmış olanlar ile sarhoş
olanların,


    B) Zor kullanılarak yakalananların,

    C) Haklarında suç soruşturması yapılacak olan
şüpheli ve sanıkların,


    Yakalanma anındaki sağlık durumları tabip
raporuyla tespit edilir.


    Yakalanan kişilerden suç işlediği şüphesi altında
olanlar adli mercilere sevk edilir. Haklarında ıslah veya tedavi tedbiri
alınması gerekenler, ilgili kurum yetkilileri tarafından teslim alınır. Yakalama
sebebi ortadan kalkanlar derhal serbest bırakılır.


    Madde 14 - Şehir ve kasabalarda gerek mesken içinde ve gerek
dışında saat 24 ten sonra her ne suretle olursa olsun civar halkının rahat ve
huzurunu bozacak surette gürültü yapanlar polisçe menolunur. Bu yasağı
dinlemiyenler hakkında Ceza Kanununun 546 ncı maddesine göre takibat
yapılır.


    Zabıtadan izin alınarak yapılacak düğün ve
müsamere ve balolar bu kayıttan müstesnadır.


    Madde 15 - Polis; yaptığı tahkikat esnasında ifadelerine
müracaat lazımgelen kimseleri çağırır ve kendilerine lüzumu olan şeyleri
sorar.


    (Ek fıkra: 16/06/1985 - 3233/5 md.; İptal: Anayasa Mahkemesi'nin
26/11/1986 tarih ve 1985/8 E., 1986/27 K. sayılı Kararı ile.)


    ZOR VE
SİLAH KULLANMA


   

Madde 16- (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./4.mad)

    Polis, görevini yaparken direnişle karşılaşması halinde, bu direnişi
kırmak amacıyla ve kıracak ölçüde zor kullanmaya yetkilidir.


    Zor kullanma yetkisi kapsamında, direnmenin
mahiyetine ve derecesine göre ve direnenleri etkisiz hale getirecek şekilde
kademeli olarak artan nispette bedenî kuvvet, maddî güç ve kanunî şartları
gerçekleştiğinde silah kullanılabilir.


    İkinci fıkrada yer alan;

    a) Bedenî kuvvet; polisin direnen kişilere karşı
veya eşya üzerinde doğrudan doğruya kullandığı bedenî gücü,


    b) Maddî güç; polisin direnen kişilere karşı veya
eşya üzerinde bedenî kuvvetin dışında kullandığı kelepçe, cop, basınçlı su, göz
yaşartıcı gazlar veya tozlar, fizikî engeller, polis köpekleri ve atları ile
sair hizmet araçlarını,


    ifade eder.

    Zor kullanmadan önce, ilgililere direnmeye devam
etmeleri halinde doğrudan doğruya zor kullanılacağı ihtarı yapılır. Ancak,
direnmenin mahiyeti ve derecesi göz önünde bulundurularak, ihtar yapılmadan da
zor kullanılabilir.


    Polis, zor kullanma yetkisi kapsamında direnmeyi
etkisiz kılmak amacıyla kullanacağı araç ve gereç ile kullanacağı zorun
derecesini kendisi takdir ve tayin eder. Ancak, toplu kuvvet olarak müdahale
edilen durumlarda, zor kullanmanın derecesi ile kullanılacak araç ve gereçler
müdahale eden kuvvetin amiri tarafından tayin ve tespit edilir.


    Polis, kendisine veya başkasına yönelik bir
saldırı karşısında, zor kullanmaya ilişkin koşullara bağlı kalmaksızın, 5237
sayılı Türk Ceza Kanununun meşru savunmaya ilişkin hükümleri çerçevesinde
savunmada bulunur.


    Polis;

    a) Meşru savunma hakkının kullanılması
kapsamında,


    b) Bedenî kuvvet ve maddî güç kullanarak etkisiz
hale getiremediği direniş karşısında, bu direnişi kırmak amacıyla ve kıracak
ölçüde,


    c) Hakkında tutuklama, gözaltına alma, zorla
getirme kararı veya yakalama emri verilmiş olan kişilerin ya da suçüstü halinde
şüphelinin yakalanmasını sağlamak amacıyla ve sağlayacak ölçüde,


    silah kullanmaya yetkilidir.

    Polis, yedinci fıkranın (c) bendi kapsamında
silah kullanmadan önce kişiye duyabileceği şekilde "dur" çağrısında bulunur.
Kişinin bu çağrıya uymayarak kaçmaya devam etmesi halinde, önce uyarı amacıyla
silahla ateş edilebilir. Buna rağmen kaçmakta ısrar etmesi dolayısıyla ele
geçirilmesinin mümkün olmaması halinde ise kişinin yakalanmasını sağlamak
amacıyla ve sağlayacak ölçüde silahla ateş edilebilir.


    Polis, direnişi kırmak ya da yakalamak amacıyla
zor veya silah kullanma yetkisini kullanırken, kendisine karşı silahla saldırıya
teşebbüs edilmesi halinde, silahla saldırıya teşebbüs eden kişiye karşı saldırı
tehlikesini etkisiz kılacak ölçüde duraksamadan silahla ateş
edebilir.


    Madde 17 - Polisin:

    A) Kanun ve usul dairesinde verdiği emre
itaatsizlik ve ittihaz eylediği tedbirlere riayetsizlik edenler;


    B) Vazife yaparken polise mukavemette bulunan
veya vazifesinden alıkoymak maksadiyle polise zorla karşı koyan ve
yakalanmadıkları takdirde hareketlerinde devam etmeleri melhuz bulunan şahıslar;


    (Değişik parağraf: 16/06/1985 - 3233/6 md.) Karakola götürülüp haklarında
tanzim olunacak evrakla beraber adliyeye verilirler.


    (Ek fıkra: 19/02/1980 - 2261/1 md.; Mülga fıkra: 02/06/2007-5681
S.K./6.mad)


    (Ek fıkra:
19/02/1980 - 2261/1 md. ; Mülga fıkra: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)


    (Ek fıkra:
16/06/1985 - 3233/6 md.
; Mülga
fıkra: 02/06/2007-5681 S.K./6.mad)


    (Ek fıkra: 16/06/1985 - 3233/6 md. ; Mülga fıkra:
02/06/2007-5681 S.K./6.mad)


    Madde 18 - (Mülga madde: 20/02/1948 - 5188/1 md.)

    Madde 19 - Polis; sokak, meydan ve umuma mahsus yerlerde
intizamı temin ve Seyrüsefer Talimatnamesindeki vasıflara uygun olmıyan nakil
vasıtalarını işletmekten ve bu vasıtaları sarhoş olarak veya seyrüseferin
intizam ve selametini bozacak surette idare edenleri çalışmaktan
meneder.


    Madde 20 - (Değişik madde: 26/06/1973 - 1775/4 md.)

    Zabıta, imdat istenmesi veya yangın, su baskını ve boğulma gibi büyük
tehlikelerin haber verilmesi veya görülmesi halleri ile ağır cezalı bir suçun
işlenmesine veya yapılmakta devam olunmasına mani olmak için konutlara, iş
yerlerine ve eklentilerine girebilir.


    Zabıta aşağıda yazılı hallerde üniversite,
bağımsız fakülte veya üniversiteye bağlı kurumların binalarına veya bunların
eklerine girebilir.


    A) Üniversite binaları veya ekleri içinde,
kurumun imkanlarıyla önlenmesi mümkün görülmeyen olayların çıkması ihtimali
karşısında rektör, acele hallerde de dekan veya bağlı kuruluş yetkililerinin
zabıtadan yardım talep etmeleri halinde,


    B) Herhangi bir davet veya izne bağlı olmaksızın
suç ve suçluların kovuşturulması için her zaman,


    Fıkranın (A) bendinde gösterilen hallerde talep
derhal yerine getirilir, (...)


    İlgili kurumlar kovuşturma dolayısiyle zabıta
kuvvetlerine gereken her türlü yardım ve kolaylığı göstermekle
yükümlüdürler.


    Madde 21 - Bir neşir vasıtası için abone yazmak veya bunlar
için yazı, resim, ilan gibi bir madde kabul etmek maksadiyle Matbuat Kanununa
göre alınmış vesikası olmaksızın idare evlerinin dışında dolaşanlar veya
dolaştırılanlar şantajdan veya böyle bir harekette dolandırıcılıktan maznun
olarak takibat altında bulunanlar; polisçe bu yolda çalışmaktan
menedilir.


    Madde 22 - Bu kanunda yazılı vazife ve salahiyetlerin
yapılması ve kullanılması için en büyük mülkiye amirlerinin vereceği emirleri,
Dahiliye Vekili re'sen verebilir.


    Madde 23 - Umumi ve hususi kanunlarla polise verilen ve bu
kanunda yazılı bulunmıyan vazife ve salahiyetlerin hükümleri bakidir.


    Madde 24 - Mahsus zabıta teşkilatı olan işlerde bu teşkilata
mensup memur bulunmadığı yerlerde polis, bunlara ait inzıbati muameleleri
yapmağa salahiyetlidir.


    Madde 25 - ( Değişik madde: 25/06/1973 - 1758/1 md.)

    Polis teşkilatı bulunmıyan yerlerde il, ilçe ve bucak jandarma
komutanları ile jandarma karakol komutanları bu kanunda yazılı vazifeleri yapar
ve yetkileri kullanırlar.


    Madde 26 - Bu kanunun tatbik suretini gösterir bir nizamname
yapılacaktır.


    Madde 27 - Bu kanun neşri tarihinden muteberdir.

    Madde 28 - Bu kanunun hükümlerini yürütmeğe İcra Vekilleri
Heyeti memurdur.


    EK MADDELER

   

Ek Madde 1 - (Değişik madde: 03/08/2002 - 4771 S.K./10. md.)

    Umumi veya umuma açık yerler ile umuma açık yer niteliğindeki ulaşım
araçlarında, gerçek kişi veya topluluklar, mahallin en büyük mülki amirine, en
az kırk sekiz saat önceden yazılı bildirimde bulunmak suretiyle, oyun ve temsil
verebilir veya çeşitli şekillerde gösteri düzenleyebilir.


    Bunlardan, Devletin ülkesi ve milleti ile
bölünmez bütünlüğüne, Anayasal düzene veya genel ahlaka aykırı olduğu tespit
edilenler hakkında mahallin en büyük mülki amiri tarafından derhal Cumhuriyet
savcılığına suç duyurusunda bulunulur.


    Birinci fıkra uyarınca yapılacak bildirimde oyun
veya temsile katılan yönetici ve diğer kişilerin kimlik, ikametgah ve
tabiiyetleri belirtilir.


    Ek Madde 2 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)

    (İlk fıkra mülga : 18/11/1992 - 3842/31
md.)


    Gözaltına alınanların yeme, içme ihtiyaçlarına ve nakillerine ait
masraflar Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine konulacak ödenekle
karşılanır.


    Ek Madde 3 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)

    Polis, aşağıdaki hallerde gerekli görülen kişilerden;

    A) Devletin bütünlüğü, genel güvenliği ve Anayasa
düzeni ile kaçakçılık ve uyuşturucu maddelerle ilgili olarak yaptığı suç
soruşturmaları sırasında ifadesine başvurulacak olanlara,


    B) Vatandaşlık durumu ile bu Kanunun 17 nci
maddesinde belirtilen kimlik tesbiti yapılıncaya kadar,


    Tespit edilmiş olan ikametgah veya iş
adreslerinden ayrılmamalarını yazılı olarak isteyebilir.


    Bunların, bulunabilecekleri yeni adreslerini
bildirmeleri şartıyla o yerden ayrılmalarına mahallin en büyük mülki amirinin
yazılı emriyle izin verilir.


    Ek Madde 4 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)

    Polis, görevli bulunduğu mülki sınırlar içinde, hizmet branşı, yeri
ve zamanına bakılmaksızın, bir suçla karşılaştığında suça el koymak, önlemek,
sanık ve suç delillerini tesbit, muhafaza ve yetkili zabıtaya teslim etmekle
görevli ve yetkilidir.


    Bu madde hükmü gereğince bir suça müdahale eden
polise karşı işlenen suçlar görevli memura karşı işlenmiş suç; müdahalede
bulunan polisin işlediği suçlar ise görevli memurun işlediği suç
sayılır.


    Ek Madde 5 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)

    Genel güvenlik, kaçakçılık ve uyuşturucu maddelerle ilgili önemli
olayları takip etmek, gerekiyorsa müdahale ederek soruşturmasını yapmak
üzere;


    A) İçişleri Bakanlığınca doğrudan veya ilgili
valinin talebi üzerine merkez personelinden ekipler (timler)
görevlendirilebilir.


    B) Yukarıdaki bent hükmüne uygun olarak bir ilde
soruşturması yapılan olayın aydınlatılması, delillerin toplanması, sanıkların
yakalanması, başka illerde de araştırma ve soruşturma yapılmasını gerektiriyorsa
iller arasında ilgili valiliklerce ekipler görevlendirilebilir.


    Bu ekiplerin polis yetkilerini kullanması, polis
bölgesi sınırları ile kayıtlı değildir. Bu ekipler görev yaptıkları mahallin en
büyük mülki amirine bilgi vermek zorundadırlar. Görevin ifası sırasında mahallin
en büyük mülki amirine karşı da sorumludurlar.


    Genel ve özel kolluk makam ve memurları bu
personele gereken her türlü yardımı yapmaya mecburdur.


    ADLÎ
GÖREV VE YETKİLER


   

Ek Madde 6 - (Değişik madde: 02/06/2007-5681 S.K./5.mad)

    Polis, bu maddede yazılı görevlerinin yanında, Ceza Muhakemesi Kanunu
ve diğer mevzuatta yazılı soruşturma işlemlerine ilişkin görevleri de yerine
getirir.


    Polis, bir suça ilişkin olarak kendisine yapılan
sözlü ihbar ve şikâyetleri ve görevi sırasında öğrendiği suça ilişkin bilgileri
yazılı hale getirir.


    Edinilen bilgi veya alınan ihbar veya şikâyet
üzerine veya kendiliğinden bir suçla karşılaşan polis, olay yerinde kişilerin ve
toplumun sağlığına, vücut bütünlüğüne veya malvarlığına zarar gelmemesi ve suçun
delillerinin kaybolmaması ya da bozulmaması için derhal gerekli tedbirleri
alır.


    Bir suç işlendiği veya işlenmekte olduğu
bilgisini edinen polis, olay yerinin korunması, delillerin tespiti, kaybolmaması
ya da bozulmaması için acele tedbirleri aldıktan sonra el koyduğu olayları,
yakalanan kişiler ile uygulanan tedbirleri derhal Cumhuriyet savcısına bildirir
ve Cumhuriyet savcısının emri doğrultusunda işin aydınlatılması için gerekli
soruşturma işlemlerini yapar.


    Yapılacak araştırma sonunda edinilen bilginin bir
kabahate ilişkin olduğu hallerde, konu araştırılarak gerekli yasal işlem yapılır
veya yapılması sağlanır.


    Olay yerinde görevine ait işlemlere başlayan
polis, bunların yapılmasına engel olan veya yetkisi içinde aldığı tedbirlere
aykırı davranan kişileri, işlemler sonuçlanıncaya kadar ve gerektiğinde zor
kullanarak bundan men eder.


    Polis, suçun delillerini tespit etmek amacıyla,
Cumhuriyet savcısının emriyle olay yerinde gerekli inceleme ve teknik
araştırmaları yapar, delilleri tespit eder, muhafaza altına alır ve incelenmek
üzere ilgili yerlere gönderir.


    Olay yeri dışında kalan ve o suça ilişkin delil
elde edilebileceği yönünde kuvvetli şüphe sebebi bulunan konut, işyeri ve kamuya
açık olmayan kapalı alanlarda yapılacak işlemler için Ceza Muhakemesi Kanununun
arama ve elkoymaya ilişkin hükümleri uygulanır.


    Polis, olaydaki failin, gözaltına alınan şüpheli
ile aynı kişi olup olmadığının belirlenmesi bakımından zorunlu olması halinde,
Cumhuriyet savcısının talimatıyla teşhis yaptırabilir.


    Tanıklıktan çekinebilecek olanlar, teşhiste
bulunmaya zorlanamaz.


    İşleme başlanmadan önce, teşhiste bulunacak
kişinin faili tarif eden beyanları tutanağa bağlanır.


    Teşhis işlemine tâbi tutulan kişilerin birden
fazla ve aynı cinsten olması, aralarında yaş, boy, ağırlık, giyinme gibi
görünüşe ilişkin hususlarda benzerlik bulunması gerekir. Teşhis için gerekli
olması halinde, şüphelinin görünüşü ile ilgili gerekli değişiklikler
yapılabilir. Teşhis işlemine tâbi tutulan kişilerin her birinde, teşhis
sırasında bir numara bulundurulur.


    Teşhiste bulunan kişi ile teşhis işlemine tâbi
tutulan kişilerin birbirini görmemesi gerekir.


    Teşhis işlemi en az iki kez tekrarlanır ve
teşhiste bulunması istenen kişiye, şüphelinin teşhis edilecek kişiler arasında
yer almıyor olabileceği hatırlatılır.


    Teşhis işlemine tâbi tutulan kişilerin, bu işlem
sırasında birlikte fotoğrafları çekilerek veya görüntüleri kayda alınarak,
soruşturma dosyasına konur.


    Şüphelinin fotoğrafı üzerinden de teşhis
yaptırılabilir. Ancak tek bir fotoğraf veya aynı kişinin farklı fotoğrafları
üzerinden teşhis yaptırılamaz. Değişik kişilerin fotoğraflarının aynı büyüklük
ve özellikte olmaları gerekir.


    Teşhis işlemi tutanağa bağlanır.

    Ek Madde 7 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7
md.)


    Polis Devletin ülkesi ve milletiyle bölünmez bütünlüğüne, Anayasa
düzenine ve genel güvenliğine dair önleyici ve koruyucu tedbirleri almak,
emniyet ve asayişi sağlamak üzere, ülke seviyesinde istihbarat faaliyetlerinde
bulunur, bu amaçla bilgi toplar, değerlendirir, yetkili mercilere veya kullanma
alanına ulaştırır. Devletin diğer istihbarat kuruluşlarıyla işbirliği
yapar.


    (Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) Birinci fıkrada belirtilen görevlerin yerine getirilmesine yönelik
olarak, 4.12.2004 tarihli ve 5271 sayılı Ceza Muhakemesi Kanununun, casusluk
suçları hariç, 250 nci maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinde
yazılı suçların işlenmesinin önlenmesi amacıyla, hâkim kararı veya gecikmesinde
sakınca bulunan hallerde Emniyet Genel Müdürü veya İstihbarat Dairesi Başkanının
yazılı emriyle, telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişim tespit edilebilir,
dinlenebilir, sinyal bilgileri değerlendirilebilir, kayda alınabilir.
Gecikmesinde sakınca bulunan hallerde verilen yazılı emir, yirmidört saat içinde
yetkili ve görevli hâkimin onayına sunulur. Hâkim, kararını en geç yirmidört
saat içinde verir. Sürenin dolması veya hâkim tarafından aksine karar verilmesi
halinde tedbir derhal kaldırılır. Bu halde dinlemenin içeriğine ilişkin kayıtlar
en geç on gün içinde yok edilir; durum bir tutanakla tespit olunur ve bu tutanak
denetimde ibraz edilmek üzere muhafaza edilir.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Yetkili ve görevli hâkim, talepte bulunan kolluk biriminin bulunduğu
yer itibariyle yetkili olan ve 5271 sayılı Kanunun 250 nci maddesinin birinci
fıkrasına göre kurulan ağır ceza mahkemesinin üyesidir.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Kararda ve yazılı emirde, hakkında tedbir uygulanacak kişinin
kimliği, iletişim aracının türü, kullandığı telefon numaraları veya iletişim
bağlantısını tesbite imkân veren kodundan belirlenebilenler ile tedbirin türü,
kapsamı ve süresi ile tedbire başvurulmasını gerektiren nedenler belirtilir.
Kararlar, en fazla üç ay için verilebilir; bu süre aynı usûlle üçer ayı
geçmeyecek şekilde en fazla üç defa uzatılabilir. Ancak, terör örgütünün
faaliyeti çerçevesinde devam eden tehlikelere ilişkin olarak gerekli görülmesi
halinde, hâkim üç aydan fazla olmamak üzere sürenin müteaddit defalar
uzatılmasına karar verebilir.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Uygulanan tedbirin sona ermesi halinde, dinlemenin içeriğine ilişkin
kayıtlar en geç on gün içinde yok edilir. Durum bir tutanakla tesbit olunur ve
bu tutanak denetimde ibraz edilmek üzere muhafaza edilir.


    (Ek fıkra: 03/07/2005-5397 S.K./1.mad) İstihbarat faaliyetlerinde, bu maddede belirtilen
suçların önlenmesi amacıyla ve hâkim kararı alınmak koşuluyla, teknik araçlarla
izleme yapılabilir. Ayrıca, kamu kurum ve kuruluşları ile kamu hizmeti veren
kuruluşların ihtiyaç duyulan bilgi ve belgelerinden yararlanabilmek için
gerekçesini de göstermek suretiyle yazılı talepte bulunulabilir. Bu kurum ve
kuruluşların kanuni sebeplerle veya ticari sır gerekçesiyle bu bilgi ve
belgeleri vermemeleri halinde ancak hâkim kararı ile bu bilgi ve belgelerden
yararlanılabilir.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Bu madde hükümlerine göre yürütülen faaliyetler çerçevesinde elde
edilen kayıtlar, birinci fıkrada belirtilen amaçlar dışında kullanılamaz. Elde
edilen bilgi ve kayıtların saklanmasında ve korunmasında gizlilik ilkesi
geçerlidir. Bu fıkra hükümlerine aykırı hareket edenler hakkında, görev
sırasında veya görevden dolayı işlenmiş olsa bile Cumhuriyet savcılarınca
doğrudan soruşturma yapılır.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Hâkim kararları ve yazılı emirler, Emniyet Genel Müdürlüğü İstihbarat
Dairesi Başkanlığı görevlilerince yerine getirilir. İşlemin başladığı ve
bitirildiği tarih ve saat ile işlemi yapanın kimliği bir tutanakla
saptanır.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Bu maddede yer alan faaliyetlerin denetimi, sıralı kurum amirleri,
Emniyet Genel Müdürlüğü ve ilgili bakanlığın teftiş elemanları
(İptal ibare: Anayasa Mah.nin
29/01/2009 tarihli ve E. 2005/85, K. 2009/15 sayılı Kararı ile.)
tarafından yapılır.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Bu maddede belirtilen (Ek ibare: 23/05/2007-5651 S.K./12.mad) telekomünikasyon yoluyla yapılan iletişime
ilişkin
işlemler
ile 5271 sayılı Kanunun 135 inci maddesi kapsamında yapılacak dinlemeler,
Telekomünikasyon Kurumu bünyesinde, Kurum başkanına doğrudan bağlı
"Telekomünikasyon İletişim Başkanlığı" adıyla kurulan tek bir merkezden
yürütülür.
(Değişik
cümle: 23/05/2007-5651 S.K./12.mad)
Oluşturulan bu Başkanlık bir başkan ile daire
başkanlıklarından oluşur
. Bu
Başkanlıkta Millî İstihbarat Teşkilatı, Emniyet Genel Müdürlüğü ve Jandarma
Genel Komutanlığının ilgili birimlerinden birer temsilci bulundurulur. Verilen
görevleri yerine getirmek üzere yeteri kadar da personel istihdam edilir.
(İptal tümce: Anayasa
Mah.nin 29/01/2009 tarihli ve E. 2005/85, K. 2009/15 sayılı Kararı ile.)
Telekomünikasyon
İletişim Başkanı, Kurul üyelerinin sahip olduğu özlük haklarına sahiptir.
Ulaştırma Bakanlığı bu merkezle ilgili alt yapıyı hazırlamakla yükümlüdür. Bu
merkezin kuruluş giderleri Telekomünikasyon Kurumu gelirlerinden karşılanır. Bu
merkezin kuruluşu ile ilgili her türlü mal ve hizmet alımları ile yapım işleri,
ceza ve ihalelerden yasaklama işleri hariç 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve 4735
sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu hükümlerinden muaftır.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Bu maddede belirlenen usûl ve esaslara aykırı dinlemeler hukuken
geçerli sayılmaz ve bu şekilde dinleme yapanlar hakkında 26.9.2004 tarihli ve
5237 sayılı Türk Ceza Kanunu hükümlerine göre işlem yapılır.


    (Ek fıkra:
03/07/2005-5397 S.K./1.mad)
Bu maddenin uygulanmasına ilişkin esas ve usûller Adalet, İçişleri ve
Ulaştırma bakanlıklarının görüşü alınarak Başbakanlık tarafından üç ay içinde
çıkarılacak yönetmelikle düzenlenir.


    Ek Madde 8 - (16/06/1985 - 3233/7 md.;Mülga madde: 24/11/2004 - 5259
S.K./8.mad)
*1*


    Ek Madde 9 - (Ek madde: 16/06/1985 - 3233/7 md.)

    Bu Kanun ve diğer kanun hükümlerine göre gerekli hallerde;

    A) Önleyici, caydırıcı, düzenleyici ve koruyucu
kolluk hizmetlerine dair görevlerin ifası sırasında silah kullanmak zorunda
kalan polis hakkında, cezai sorumluluğun tespiti bakımından Memurin Muhakematı
Hakkında Kanuna göre işlem yapılır.


    B) Adliyeye ilişkin vazife ve işlerle ilgili bir
hizmeti yerine getirirken silah kullanmak zorunda kalan polis hakkında, hazırlık
soruşturması bizzat Cumhuriyet savcıları veya yardımcıları tarafından
yapılır.


    Sanık polis, hakkında dava açıldığı takdirde
duruşmadan vareste tutulabilir. Olayın mahiyetine ve kusurun derecesine göre,
İçişleri Bakanlığınca durumu uygun görülen polisin vekalet verdiği avukatın
ücreti, Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine konulacak ödenekten karşılanır. Avukat
tutma ve ücret ödeme usul ve esasları yönetmelikte gösterilir.


    Polisin, kanunlarla verilen görevlerini yaptığı
sırada veya bu görevlerini yapmasından dolayı şehit olması halinde, dul eşine,
eşi hayatta değilse veya evlenmişse çocuklarına, bunlar bulunmadığı takdirde
bakmakla mükellef olduğu ana ve babasına; konut sahibi yapmak amacıyla, Toplu
Konut Fonundan miktarı ödemesiz devresi ve ödeme süresi Toplu Konut ve Kamu
Ortaklığı Yüksek Kurulunca tayin edilecek esaslara göre ve faizsiz olarak kredi
verilir. Bu fıkra hükmü, 1 Ocak 1971 tarihinden itibaren şehit olan polislerin
aileleri hakkında da tatbik olunur.


    1481 sayılı Asayişe Müessir Bazı Fiillerin
Önlenmesi Hakkında Kanuna göre, sanık ve hükümlülerden ilan edilmek suretiyle
arananların bulundukları yerleri bildiren ve yakalanmalarına yardımcı olanlara
para ödülü verilebilir. Verilecek ödülün miktarı ile bu fıkranın uygulanmasına
dair diğer hususlar İçişleri Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikte gösterilir.
Para ödülüne ait giderler Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesine konulacak ödenekten
karşılanır. Ödül verilen kişilerin kimlikleri, rızaları olmadıkça hiçbir şekilde
açıklanamaz.


    Ek Madde 10 - (Ek madde: 23/07/1999 - 4419/2 md.)

    Görevli personelden görevin icrası sırasında veya görevin icrasından
dolayı bir uzvunu veya duyusunu tamamen veya kısmen kaybedenlerin,
rehabilitasyonu ile bu kayıplardan doğan ihtiyaçlarını karşılayacak her türlü
cihaz ve sistemleri, Emniyet Genel Müdürlüğü tarafından aynen temin edilir veya
bedelleri, Emniyet Genel Müdürlüğü bütçesinden ödenir.


   


 
Share this post
  • Share to Facebook
  • Share to Twitter
  • Share to Google+
  • Share to Stumble Upon
  • Share to Evernote
  • Share to Blogger
  • Share to Email
  • Share to Yahoo Messenger
  • More...

0 yorum

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

 
© 2011 PMYO - PMYOHaber.Blogspot.Com - (Polismyo.com)
Designed by BlogThietKe Cooperated with Duy Pham
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0
Posts RSSComments RSS
Back to top